Participatory arts practices are constantly evolving to meet participants’ interests and needs. Terminology can intersect and vary in usage in surprising ways, especially across languages. This page explores the subtleties of the field in the two official languages through keywords and definitions as articulated by practitioners and organizations.
KEYWORD | DEFINITION / QUOTE | SOURCE | MOTS CLÉS | DÉFINITIONS / CITATIONS | SOURCES | |
---|---|---|---|---|---|---|
Participation | “The act of taking part in an activity or event.” | Retrieved from https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/definition/english/participation | Participation | « L’action de participer à quelque chose, part prise à quelque chose : Participation à un complot. » | LAROUSSE (Page consultée le 15 juin 2020). Site de la dictionnaire Larousse, [en ligne], https://www.larousse.fr/dictionnaires/francais/participation/58372 | |
Participatory | “Allowing everyone in a society, business, etc. to give their opinions and to help make decisions.” | Retrieved from https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/definition/english/participatory?q=participatory | Participation | « L’action de participer ou « prendre part » recouvre, dans le domaine culturel, plu- sieurs réalités. La participation peut d’abord être comprise comme les multiples formes de pratiques et de consommation de la vie culturelle. En évoquant la participation à la lumière d’une dimension citoyenne, elle exprime l’engagement d’individus ou de groupes dans la réalisation de projets culturels qui contribuent à un mieux‑être ou à un bien-vivre ensemble. Dans une perspective pratique, on peut également comprendre la participation comme les différents degrés d’acti- vité (ou de passivité) qui peuvent être convoqués lors d’une expérience culturelle : allant de la réception, dans le cadre d’une visite au musée à la collaboration ou la co-création dans le contexte d’une œuvre collective. » | CULTURE POUR TOUS (Page consultée le 15 juin 2020). Site de la Culture pour tous, [en ligne], https://www.culturepourtous.ca/professionnels-de-la-culture/mediation-culturelle/wp-content/uploads/sites/6/2015/05/lexique_mediation-culturelle.pdf | |
Participatory | “This means that your event must involve some hands-on or behind-the-scenes element; it should allow participants to play a part in the creative process or offer something beyond a typical audience experience.” | Retrieved from https://culturedays.ca/organize/resources/participation-guide | Les pratiques participatives | « Permettent de démystifier les processus de création dans les rues ou les espaces publics. » | CULTURE POUR TOUS (Page consultée le 15 juin 2020). Site de la Culture pour tous, [en ligne], https://www.culturepourtous.ca/professionnels-de-la-culture/mediation-culturelle/ | |
Participatory art characteristics | “From a participatory perspective (Heron & Reason, 1997), there are aspects of process, place, story, embodiment, health and well-being, and witnessing and relationship that define creating together… The notion of process is at the heart of many of the practices represented; the stirring, mixing, evolving, and emergent nature of process is seen as central to the arts practices.…. Oftentimes, processes of creating together involve listening, seeing, attunement, and attentiveness, mindful attendance, or ‘with-ness’. Such participatory practice may be described as a disposition that is rooted in humility, conviction, trust and vulnerability on the part of the artist-collaborators and researchers. In these ways an ethics of relationship is at the heart of this arts research collected here — honouring relationships with others, with the land, with stories, and with the past.…” | Conrad, Diane and Sinner, Anita, editors (2015). Creating together: Participatory, Community-Based, and Collaborative Ars Practices and Scholarship across Canada. Wilfrid Laurier University Press, Waterloo On. Introduction. pg. xvii-xviii | Les arts communautaires | « Les arts communautaires sont avant tout art des relations. Dans un contexte communautaire, le rapport entre l’inspiration de l’artiste et son application se construit à partir d’une interrelation avec les croyances, les pensées, les opinions, les actions et les compétences des autres personnes en jeu. Le travail de collaboration exige des artistes qu’ils soient prêts à établir une relation d’interdépendance – afin d’être en mesure d’assurer une présence intègre auprès de la communauté et dans le cadre du processus d’art communautaire. » | ESSE (Page consultée le 15 juin 2020). « L’art des relations : L’engagement et autres considérations concernant les arts communautaires. » dans le site de ESSE, [en ligne], http://esse.ca/fr/dossier-lart-des-relations-lengagement-et-autres-considerations-concernant-les-arts-communautaires | |
Participatory art | “The creation of art by professional artists and non-professional artists… Everyone involved in the artistic act is an artist.” | François Montarasso, A Restless Art: How participation won, and why it matters (2019). Calouste Gulbenkian Foundation, Lisbon and London. Retrieved from https://arestlessart.com/the-book/download-a-digital-copy/ | L’art communautaire | « L’art communautaire est une démarche de création artistique collective qui impli- que un ou plusieurs artistes professionnels et des participants, membres d’une communauté (territoriale, sociale ou d’intérêt). Dans ce contexte, le projet créatif entraîne une participation collaborative de type « co-création » dans laquelle les artistes et les participants se partagent équitablement le pouvoir de décision sur l’ensemble du processus et le choix des différentes caractéristiques de l’œuvre (contenu, dispositifs, modalités). La création, dont le déroulement est aussi important que le résultat, est utilisée comme un outil qui favorise la prise de parole des participants, permet de révéler leurs expériences de vie et leurs préoccupations ; ceci, dans une perspective de transformation sociale ou, tout du moins, de contribution à un mieux‑être. » | CULTURE POUR TOUS (Page consultée le 15 juin 2020). Site de la Culture pour tous, [en ligne], https://www.culturepourtous.ca/professionnels-de-la-culture/mediation-culturelle/wp-content/uploads/sites/6/2015/05/Guide_mediationCPT_couleur.pdf | |
Participatory art | “Participatory art requires of the artist that they either not be present, or that they somehow are able to recede far enough to become equal with the participants. This is the only way that participants might be offered the agency of creation; without this detail, participants will always respond within the domain of authority of the artist; they will be subjugated in this way, and the work will fail to be participatory. This detail is centrally important in asserting Participation as a form in itself, and effectively differentiates Participation from interactive, community based art and socially engaged art.” | Mount, Andrew (2010). “Participation, Hosting And Mimesis: The Double Being”. Retrieved from https://en.wikipedia.org/wiki/Participatory_art | L’art engagé | « Un processus de participation citoyenne qui sert la prise de position face à des situations affectant la communauté. » | CULTURE POUR TOUS (Page consultée le 15 juin 2020). Site de la Culture pour tous, [en ligne], https://www.culturepourtous.ca/professionnels-de-la-culture/mediation-culturelle/ | |
Participatory art | “Participatory art exists under a variety of overlapping headings, including interactive, relational, cooperative, activist, dialogical, and community-based art. In some cases, participation by a range of people creates an artwork, in others the participatory action is itself described as the art.… Clearly, these projects are not unified by medium. Rather, they share only one characteristic: they were created through the participation of people in addition to the artist or art collective. In participatory art people referred to as citizens, regular folks, community members, or non-artists interact with professional artists to create the works.” | Encyclopedia of Aesthetics (2 ed.). Edited by Michael Kelly. Publisher: Oxford University Press. Print Publication Date:2014. Print ISBN-13:9780199747108. Published online: 2014. Current Online Version: 2014. eISBN:9780199747115. Retrieved from https://www.oxfordreference.com/view/10.1093/acref/9780199747108.001.0001/acref-9780199747108-e-552 | L’art communautaire | « Ces projets visent à célébrer une collectivité, à fêter un lieu, à commémorer un événement ou encore à rassembler les membres d’une communauté. Ces projets comprennent un processus créatif collectif auquel collaborent des artistes et des membres d’une communauté. » | TOILE DES ARTS (Page consultée le 15 juin 2020). Engrenage noir. Site de la Culture pour tous, [en ligne], http://artbridges.ca/community/community_about | |
Participatory art | “Participatory arts experiences create important opportunities for artists and communities to connect, express ideas, create art works, and make personal and social change. These benefits are realized when artists deepen their relationships with the public in innovative ways that include co-creation, co-learning and collaboration throughout all stages of a project. Arts engagement with people of all ages, abilities, and identities contributes to building healthy, vibrant and connected communities. To achieve this goal, OAC has developed a new funding stream to support activities that increase, broaden and diversify arts participation… Key objectives in Engaging Communities and Schools are to: Support opportunities for the public to experience and engage with the arts in meaningful ways…, provide opportunities to artists and communities to co-create through their combined knowledge, skills and experience, support artists with the appropriate skills, knowledge and cultural competency to respectfully and effectively develop and deliver process-driven arts activities, reduce barriers to public participation in the arts, build public awareness about social issues and facilitate change through the arts, and strengthen connections while dissolving divisions between art, society and life.” | Retrieved from https://www.arts.on.ca/grants/activity/engaging-communities-and-schools | L’art engagé | « Ces projets réagissent directement à une mesure controversée prise par l’état ou par une entreprise, interpellent l’opinion publique par rapport au statu quo ou à des questions de justice sociale. Ils visent à prendre position, à provoquer le dialogue, à mobiliser, à exprimer une opinion dissidente. Le processus implique une artiste travaillant seule ou en groupe, mais pas nécessairement dans un contexte communautaire. » | TOILE DES ARTS (Page consultée le 15 juin 2020). Engrenage noir. Site de la Culture pour tous, [en ligne], http://artbridges.ca/community/community_about | |
Community-engaged art | “A community-engaged art practice is a working collaboration between professional artists and community participants who work on the creative expression of ideas and issues that are important to them. It is cooperative, participatory, and focused on exploration, creation, and relationship-building. The process of creation is as important as the final product.” | Retrieved from http://artsandhealth.ca/artists/ | L’art communautaire activiste | « Ces projets sont une combinaison des deux autres pratiques (engagés autant dans une communauté que politiquement, et visant des changements sociaux). Ces projets comprennent un processus collaboratif entre des artistes et les membres d’une communauté, où les rôles d’artiste et d’activiste se confondent. » | TOILE DES ARTS (Page consultée le 15 juin 2020). Engrenage noir. Site de la Culture pour tous, [en ligne], http://artbridges.ca/community/community_about | |
Community art | “Is it a field? A process? A practice? A discipline? Those of us who are involved in community-engaged arts continue to unpack new perspectives and meanings… It’s an evolving practice and it’s growing organically.” | Retrieved from http://artbridges.ca/community/community_about | L’art communautaire, l’art engagé, l’art pour le changement social | « Qu’est que l’art communautaire, l’art engagé et l’art pour le changement social? Est-ce un champ? Un processus? Une pratique? Une discipline? Les personnes qui sont engagées dans une démarche d’art ancrée dans la communauté sont toujours en train d’en découvrir de nouvelles significations et de nouvelles perspectives. » | TOILE DES ARTS (Page consultée le 15 juin 2020). Engrenage noir. Site de la Culture pour tous, [en ligne], http://artbridges.ca/community/community_about | |
Community art | “Community art is the creation of art as a human right, by professional and non-professional artists, co-operating as equals, for purposes and to standards they set together, and whose processes, products and outcomes cannot be known in advance.” | François Montarasso, A Restless Art: How participation won, and why it matters (2019). Calouste Gulbenkian Foundation, Lisbon and London. Retrieved from https://arestlessart.com/the-book/download-a-digital-copy/ | La médiation culturelle | « La médiation culturelle désigne le processus de mise en relation entre les sphères de la culture et du social, la construction de nouveaux liens entre politique, culture et espace public. Elle chapeaute un vaste ensemble de pratiques allant des actions de développement des publics à l’art participatif et communautaire. Ultimement, elle vise à faire de chaque personne, visiteur ou spectateur, un véritable acteur culturel. » | CULTURE POUR TOUS (Page consultée le 15 juin 2020). Site de la Culture pour tous, [en ligne], https://www.culturepourtous.ca/professionnels-de-la-culture/mediation-culturelle/ | |
On the intersection between participatory art and community art | “Participatory emphasises the act of joining in, and implies that there is already something in which to join. Art exists, and the goal is to help people take part in it. this is not just consumption, but it may not always be very far from that either. Community, in contrast, suggests something shared and collective. It imagines art not as a pre-existing thing, but as the result of people coming together to create it.” | François Montarasso, A Restless Art: How participation won, and why it matters (2019). Calouste Gulbenkian Foundation, Lisbon and London. Retrieved from https://arestlessart.com/the-book/download-a-digital-copy/ | ||||
Art for Social Change | “Artist-driven practices, wherein social change commentary/content is in the work of a single artist or group of artists; Practices in which the artist acts as a facilitator or catalyst for artmaking with groups using specialized forms of art creation; Dialogic practices in which the artist acts as a facilitator in group problem-solving contexts (such as strategic planning) using arts-based processes but not necessarily with the goal of group art presentation.” | Retrieved from https://icasc.ca/what-art-social-change | ||||
Engaged art | “The result of a process of citizen participation that involves taking a position in regard to situations affecting the community.” | Retrieved from https://www.culturepourtous.ca/en/cultural-professionals/cultural-mediation/ | ||||
Cultural mediation | “Cultural mediation is the process of building bridges between the cultural and social realms, and the building of new relationships between the political, cultural and public spheres. It covers a broad spectrum of practices ranging from audience development activities to participatory and community arts. Its ultimate goal is to make every person, visitor and spectator a true cultural player.” | Retrieved from https://www.culturepourtous.ca/en/cultural-professionals/cultural-mediation/ |
KEYWORD | DEFINITION / QUOTE | SOURCE |
---|---|---|
Participation | “The act of taking part in an activity or event.” | Retrieved from https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/definition/english/participation |
Participatory | “Allowing everyone in a society, business, etc. to give their opinions and to help make decisions.” | Retrieved from https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/definition/english/participatory?q=participatory |
Participatory | “This means that your event must involve some hands-on or behind-the-scenes element; it should allow participants to play a part in the creative process or offer something beyond a typical audience experience.” | Retrieved from https://culturedays.ca/organize/resources/participation-guide |
Participatory art characteristics | “From a participatory perspective (Heron & Reason, 1997), there are aspects of process, place, story, embodiment, health and well-being, and witnessing and relationship that define creating together… The notion of process is at the heart of many of the practices represented; the stirring, mixing, evolving, and emergent nature of process is seen as central to the arts practices.…. Oftentimes, processes of creating together involve listening, seeing, attunement, and attentiveness, mindful attendance, or ‘with-ness’. Such participatory practice may be described as a disposition that is rooted in humility, conviction, trust and vulnerability on the part of the artist-collaborators and researchers. In these ways an ethics of relationship is at the heart of this arts research collected here — honouring relationships with others, with the land, with stories, and with the past.…” | Conrad, Diane and Sinner, Anita, editors (2015). Creating together: Participatory, Community-Based, and Collaborative Ars Practices and Scholarship across Canada. Wilfrid Laurier University Press, Waterloo On. Introduction. pg. xvii-xviii |
Participatory art | “The creation of art by professional artists and non-professional artists… Everyone involved in the artistic act is an artist.” | François Montarasso, A Restless Art: How participation won, and why it matters (2019). Calouste Gulbenkian Foundation, Lisbon and London. Retrieved from https://arestlessart.com/the-book/download-a-digital-copy/ |
Participatory art | “Participatory art requires of the artist that they either not be present, or that they somehow are able to recede far enough to become equal with the participants. This is the only way that participants might be offered the agency of creation; without this detail, participants will always respond within the domain of authority of the artist; they will be subjugated in this way, and the work will fail to be participatory. This detail is centrally important in asserting Participation as a form in itself, and effectively differentiates Participation from interactive, community based art and socially engaged art.” | Mount, Andrew (2010). “Participation, Hosting And Mimesis: The Double Being”. Retrieved from https://en.wikipedia.org/wiki/Participatory_art |
Participatory art | “Participatory art exists under a variety of overlapping headings, including interactive, relational, cooperative, activist, dialogical, and community-based art. In some cases, participation by a range of people creates an artwork, in others the participatory action is itself described as the art.… Clearly, these projects are not unified by medium. Rather, they share only one characteristic: they were created through the participation of people in addition to the artist or art collective. In participatory art people referred to as citizens, regular folks, community members, or non-artists interact with professional artists to create the works.” | Encyclopedia of Aesthetics (2 ed.). Edited by Michael Kelly. Publisher: Oxford University Press. Print Publication Date:2014. Print ISBN-13:9780199747108. Published online: 2014. Current Online Version: 2014. eISBN:9780199747115. Retrieved from https://www.oxfordreference.com/view/10.1093/acref/9780199747108.001.0001/acref-9780199747108-e-552 |
Participatory art | “Participatory arts experiences create important opportunities for artists and communities to connect, express ideas, create art works, and make personal and social change. These benefits are realized when artists deepen their relationships with the public in innovative ways that include co-creation, co-learning and collaboration throughout all stages of a project. Arts engagement with people of all ages, abilities, and identities contributes to building healthy, vibrant and connected communities. To achieve this goal, OAC has developed a new funding stream to support activities that increase, broaden and diversify arts participation… Key objectives in Engaging Communities and Schools are to: Support opportunities for the public to experience and engage with the arts in meaningful ways…, provide opportunities to artists and communities to co-create through their combined knowledge, skills and experience, support artists with the appropriate skills, knowledge and cultural competency to respectfully and effectively develop and deliver process-driven arts activities, reduce barriers to public participation in the arts, build public awareness about social issues and facilitate change through the arts, and strengthen connections while dissolving divisions between art, society and life.” | Retrieved from https://www.arts.on.ca/grants/activity/engaging-communities-and-schools |
Community-engaged art | “A community-engaged art practice is a working collaboration between professional artists and community participants who work on the creative expression of ideas and issues that are important to them. It is cooperative, participatory, and focused on exploration, creation, and relationship-building. The process of creation is as important as the final product.” | Retrieved from http://artsandhealth.ca/artists/ |
Community art | “Is it a field? A process? A practice? A discipline? Those of us who are involved in community-engaged arts continue to unpack new perspectives and meanings… It’s an evolving practice and it’s growing organically.” | Retrieved from http://artbridges.ca/community/community_about |
Community art | “Community art is the creation of art as a human right, by professional and non-professional artists, co-operating as equals, for purposes and to standards they set together, and whose processes, products and outcomes cannot be known in advance.” | François Montarasso, A Restless Art: How participation won, and why it matters (2019). Calouste Gulbenkian Foundation, Lisbon and London. Retrieved from https://arestlessart.com/the-book/download-a-digital-copy/ |
On the intersection between participatory art and community art | “Participatory emphasises the act of joining in, and implies that there is already something in which to join. Art exists, and the goal is to help people take part in it. this is not just consumption, but it may not always be very far from that either. Community, in contrast, suggests something shared and collective. It imagines art not as a pre-existing thing, but as the result of people coming together to create it.” | François Montarasso, A Restless Art: How participation won, and why it matters (2019). Calouste Gulbenkian Foundation, Lisbon and London. Retrieved from https://arestlessart.com/the-book/download-a-digital-copy/ |
Art for Social Change | “Artist-driven practices, wherein social change commentary/content is in the work of a single artist or group of artists; Practices in which the artist acts as a facilitator or catalyst for artmaking with groups using specialized forms of art creation; Dialogic practices in which the artist acts as a facilitator in group problem-solving contexts (such as strategic planning) using arts-based processes but not necessarily with the goal of group art presentation.” | Retrieved from https://icasc.ca/what-art-social-change |
Engaged art | “The result of a process of citizen participation that involves taking a position in regard to situations affecting the community.” | Retrieved from https://www.culturepourtous.ca/en/cultural-professionals/cultural-mediation/ |
Cultural mediation | “Cultural mediation is the process of building bridges between the cultural and social realms, and the building of new relationships between the political, cultural and public spheres. It covers a broad spectrum of practices ranging from audience development activities to participatory and community arts. Its ultimate goal is to make every person, visitor and spectator a true cultural player.” | Retrieved from https://www.culturepourtous.ca/en/cultural-professionals/cultural-mediation/ |
MOTS CLÉS | DÉFINITIONS / CITATIONS | SOURCES |
---|---|---|
Participation | « L’action de participer à quelque chose, part prise à quelque chose : Participation à un complot. » | LAROUSSE (Page consultée le 15 juin 2020). Site de la dictionnaire Larousse, [en ligne], https://www.larousse.fr/dictionnaires/francais/participation/58372 |
Participation | « L’action de participer ou « prendre part » recouvre, dans le domaine culturel, plu- sieurs réalités. La participation peut d’abord être comprise comme les multiples formes de pratiques et de consommation de la vie culturelle. En évoquant la participation à la lumière d’une dimension citoyenne, elle exprime l’engagement d’individus ou de groupes dans la réalisation de projets culturels qui contribuent à un mieux‑être ou à un bien-vivre ensemble. Dans une perspective pratique, on peut également comprendre la participation comme les différents degrés d’acti- vité (ou de passivité) qui peuvent être convoqués lors d’une expérience culturelle : allant de la réception, dans le cadre d’une visite au musée à la collaboration ou la co-création dans le contexte d’une œuvre collective. » | CULTURE POUR TOUS (Page consultée le 15 juin 2020). Site de la Culture pour tous, [en ligne], https://www.culturepourtous.ca/professionnels-de-la-culture/mediation-culturelle/wp-content/uploads/sites/6/2015/05/lexique_mediation-culturelle.pdf |
Les pratiques participatives | « Permettent de démystifier les processus de création dans les rues ou les espaces publics. » | CULTURE POUR TOUS (Page consultée le 15 juin 2020). Site de la Culture pour tous, [en ligne], https://www.culturepourtous.ca/professionnels-de-la-culture/mediation-culturelle/ |
Les arts communautaires | « Les arts communautaires sont avant tout art des relations. Dans un contexte communautaire, le rapport entre l’inspiration de l’artiste et son application se construit à partir d’une interrelation avec les croyances, les pensées, les opinions, les actions et les compétences des autres personnes en jeu. Le travail de collaboration exige des artistes qu’ils soient prêts à établir une relation d’interdépendance – afin d’être en mesure d’assurer une présence intègre auprès de la communauté et dans le cadre du processus d’art communautaire. » | ESSE (Page consultée le 15 juin 2020). « L’art des relations : L’engagement et autres considérations concernant les arts communautaires. » dans le site de ESSE, [en ligne], http://esse.ca/fr/dossier-lart-des-relations-lengagement-et-autres-considerations-concernant-les-arts-communautaires |
L’art communautaire | « L’art communautaire est une démarche de création artistique collective qui impli- que un ou plusieurs artistes professionnels et des participants, membres d’une communauté (territoriale, sociale ou d’intérêt). Dans ce contexte, le projet créatif entraîne une participation collaborative de type « co-création » dans laquelle les artistes et les participants se partagent équitablement le pouvoir de décision sur l’ensemble du processus et le choix des différentes caractéristiques de l’œuvre (contenu, dispositifs, modalités). La création, dont le déroulement est aussi important que le résultat, est utilisée comme un outil qui favorise la prise de parole des participants, permet de révéler leurs expériences de vie et leurs préoccupations ; ceci, dans une perspective de transformation sociale ou, tout du moins, de contribution à un mieux‑être. » | CULTURE POUR TOUS (Page consultée le 15 juin 2020). Site de la Culture pour tous, [en ligne], https://www.culturepourtous.ca/professionnels-de-la-culture/mediation-culturelle/wp-content/uploads/sites/6/2015/05/Guide_mediationCPT_couleur.pdf |
L’art engagé | « Un processus de participation citoyenne qui sert la prise de position face à des situations affectant la communauté. » | CULTURE POUR TOUS (Page consultée le 15 juin 2020). Site de la Culture pour tous, [en ligne], https://www.culturepourtous.ca/professionnels-de-la-culture/mediation-culturelle/ |
L’art communautaire | « Ces projets visent à célébrer une collectivité, à fêter un lieu, à commémorer un événement ou encore à rassembler les membres d’une communauté. Ces projets comprennent un processus créatif collectif auquel collaborent des artistes et des membres d’une communauté. » | TOILE DES ARTS (Page consultée le 15 juin 2020). Engrenage noir. Site de la Culture pour tous, [en ligne], http://artbridges.ca/community/community_about |
L’art engagé | « Ces projets réagissent directement à une mesure controversée prise par l’état ou par une entreprise, interpellent l’opinion publique par rapport au statu quo ou à des questions de justice sociale. Ils visent à prendre position, à provoquer le dialogue, à mobiliser, à exprimer une opinion dissidente. Le processus implique une artiste travaillant seule ou en groupe, mais pas nécessairement dans un contexte communautaire. » | TOILE DES ARTS (Page consultée le 15 juin 2020). Engrenage noir. Site de la Culture pour tous, [en ligne], http://artbridges.ca/community/community_about |
L’art communautaire activiste | « Ces projets sont une combinaison des deux autres pratiques (engagés autant dans une communauté que politiquement, et visant des changements sociaux). Ces projets comprennent un processus collaboratif entre des artistes et les membres d’une communauté, où les rôles d’artiste et d’activiste se confondent. » | TOILE DES ARTS (Page consultée le 15 juin 2020). Engrenage noir. Site de la Culture pour tous, [en ligne], http://artbridges.ca/community/community_about |
L’art communautaire, l’art engagé, l’art pour le changement social | « Qu’est que l’art communautaire, l’art engagé et l’art pour le changement social? Est-ce un champ? Un processus? Une pratique? Une discipline? Les personnes qui sont engagées dans une démarche d’art ancrée dans la communauté sont toujours en train d’en découvrir de nouvelles significations et de nouvelles perspectives. » | TOILE DES ARTS (Page consultée le 15 juin 2020). Engrenage noir. Site de la Culture pour tous, [en ligne], http://artbridges.ca/community/community_about |
La médiation culturelle | « La médiation culturelle désigne le processus de mise en relation entre les sphères de la culture et du social, la construction de nouveaux liens entre politique, culture et espace public. Elle chapeaute un vaste ensemble de pratiques allant des actions de développement des publics à l’art participatif et communautaire. Ultimement, elle vise à faire de chaque personne, visiteur ou spectateur, un véritable acteur culturel. » | CULTURE POUR TOUS (Page consultée le 15 juin 2020). Site de la Culture pour tous, [en ligne], https://www.culturepourtous.ca/professionnels-de-la-culture/mediation-culturelle/ |
Step 1
Lorem Ipsum is simply dummy text of the printing and typesetting industry. Lorem Ipsum has been the industrys standard dummy text ever since the 1500s, when an unknown printer took a galley of type and scrambled it to make a type specimen book. It has survived not only five centuries, but also the leap into electronic typesetting, remaining essentially unchanged.
Step 2
Lorem Ipsum is simply dummy text of the printing and typesetting industry. Lorem Ipsum has been the industrys standard dummy text ever since the 1500s, when an unknown printer took a galley of type and scrambled it to make a type specimen book. It has survived not only five centuries, but also the leap into electronic typesetting, remaining essentially unchanged.
Lorem Ipsum is simply dummy text of the printing and typesetting industry. Lorem Ipsum has been the industrys standard dummy text ever since the 1500s, when an unknown printer took a galley of type and scrambled it to make a type specimen book. It has survived not only five centuries, but also the leap into electronic typesetting, remaining essentially unchanged.
Étape 1
Lorem Ipsum est tout simplement un texte factice de l'industrie de l'impression et de la composition. Lorem Ipsum est le texte factice standard de l'industrie depuis les années 1500, quand un imprimeur inconnu a pris une cuisine de type et l'a brouillé pour faire un livre de spécimen de type. Il a survécu non seulement à cinq siècles, mais aussi au saut dans la composition électronique, demeurant essentiellement inchangé.
Étape 2
Lorem Ipsum est tout simplement un texte factice de l'industrie de l'impression et de la composition. Lorem Ipsum est le texte factice standard de l'industrie depuis les années 1500, quand un imprimeur inconnu a pris une cuisine de type et l'a brouillé pour faire un livre de spécimen de type. Il a survécu non seulement à cinq siècles, mais aussi au saut dans la composition électronique, demeurant essentiellement inchangé.
Lorem Ipsum est tout simplement un texte factice de l'industrie de l'impression et de la composition. Lorem Ipsum est le texte factice standard de l'industrie depuis les années 1500, quand un imprimeur inconnu a pris une cuisine de type et l'a brouillé pour faire un livre de spécimen de type. Il a survécu non seulement à cinq siècles, mais aussi au saut dans la composition électronique, demeurant essentiellement inchangé.