Keyword Bibliography

Par­tic­i­pa­to­ry arts prac­tices are con­stant­ly evolv­ing to meet par­tic­i­pants’ inter­ests and needs. Ter­mi­nol­o­gy can inter­sect and vary in usage in sur­pris­ing ways, espe­cial­ly across lan­guages. This page explores the sub­tleties of the field in the two offi­cial lan­guages through key­words and def­i­n­i­tions as artic­u­lat­ed by prac­ti­tion­ers and organizations.

KEYWORDDEFINITION / QUOTESOURCE MOTS CLÉSDÉFINITIONS / CITATIONSSOURCES
Par­tic­i­pa­tion“The act of tak­ing part in an activ­i­ty or event.”Retrieved from
https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/definition/english/participation
 Par­tic­i­pa­tion« L’ac­tion de par­ticiper à quelque chose, part prise à quelque chose : Par­tic­i­pa­tion à un complot. »LAROUSSE (Page con­sultée le 15 juin 2020). Site de la dic­tio­n­naire Larousse, [en ligne],
https://www.larousse.fr/dictionnaires/francais/participation/58372
Par­tic­i­pa­to­ry“Allow­ing every­one in a soci­ety, busi­ness, etc. to give their opin­ions and to help make decisions.”Retrieved from
https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/definition/english/participatory?q=participatory
 Par­tic­i­pa­tion« L’action de par­ticiper ou « pren­dre part » recou­vre, dans le domaine cul­turel, plu- sieurs réalités. La par­tic­i­pa­tion peut d’abord être com­prise comme les mul­ti­ples formes de pra­tiques et de con­som­ma­tion de la vie cul­turelle. En évoquant la par­tic­i­pa­tion à la lumière d’une dimen­sion citoyenne, elle exprime l’engagement d’individus ou de groupes dans la réalisation de pro­jets cul­turels qui con­tribuent à un mieux‑être ou à un bien-vivre ensem­ble. Dans une per­spec­tive pra­tique, on peut également com­pren­dre la par­tic­i­pa­tion comme les différents degrés d’acti- vité (ou de pas­sivité) qui peu­vent être convoqués lors d’une expérience cul­turelle : allant de la réception, dans le cadre d’une vis­ite au musée à la col­lab­o­ra­tion ou la co-création dans le con­texte d’une œuvre collective. »CULTURE POUR TOUS (Page con­sultée le 15 juin 2020). Site de la Cul­ture pour tous, [en ligne],
https://www.culturepourtous.ca/professionnels-de-la-culture/mediation-culturelle/wp-content/uploads/sites/6/2015/05/lexique_mediation-culturelle.pdf
Par­tic­i­pa­to­ry“This means that your event must involve some hands-on or behind-the-scenes ele­ment; it should allow par­tic­i­pants to play a part in the cre­ative process or offer some­thing beyond a typ­i­cal audi­ence experience.”Retrieved from
https://culturedays.ca/organize/resources/participation-guide
 Les pra­tiques participatives« Per­me­t­tent de démys­ti­fi­er les proces­sus de créa­tion dans les rues ou les espaces publics. »CULTURE POUR TOUS (Page con­sultée le 15 juin 2020). Site de la Cul­ture pour tous, [en ligne],
https://www.culturepourtous.ca/professionnels-de-la-culture/mediation-culturelle/
Par­tic­i­pa­to­ry art characteristics“From a par­tic­i­pa­to­ry per­spec­tive (Heron & Rea­son, 1997), there are aspects of process, place, sto­ry, embod­i­ment, health and well-being, and wit­ness­ing and rela­tion­ship that define cre­at­ing togeth­er… The notion of process is at the heart of many of the prac­tices rep­re­sent­ed; the stir­ring, mix­ing, evolv­ing, and emer­gent nature of process is seen as cen­tral to the arts prac­tices.…. Often­times, process­es of cre­at­ing togeth­er involve lis­ten­ing, see­ing, attune­ment, and atten­tive­ness, mind­ful atten­dance, or ‘with-ness’. Such par­tic­i­pa­to­ry prac­tice may be described as a dis­po­si­tion that is root­ed in humil­i­ty, con­vic­tion, trust and vul­ner­a­bil­i­ty on the part of the artist-col­lab­o­ra­tors and researchers. In these ways an ethics of rela­tion­ship is at the heart of this arts research col­lect­ed here — hon­our­ing rela­tion­ships with oth­ers, with the land, with sto­ries, and with the past.…”Con­rad, Diane and Sin­ner, Ani­ta, edi­tors (2015). Cre­at­ing togeth­er: Par­tic­i­pa­to­ry, Com­mu­ni­ty-Based, and Col­lab­o­ra­tive Ars Prac­tices and Schol­ar­ship across Cana­da. Wil­frid Lau­ri­er Uni­ver­si­ty Press, Water­loo On. Intro­duc­tion. pg. xvii-xviii Les arts communautaires« Les arts com­mu­nau­taires sont avant tout art des rela­tions. Dans un con­texte com­mu­nau­taire, le rap­port entre l’inspiration de l’artiste et son appli­ca­tion se con­stru­it à par­tir d’une inter­re­la­tion avec les croy­ances, les pen­sées, les opin­ions, les actions et les com­pé­tences des autres per­son­nes en jeu. Le tra­vail de col­lab­o­ra­tion exige des artistes qu’ils soient prêts à établir une rela­tion d’interdépendance – afin d’être en mesure d’assurer une présence intè­gre auprès de la com­mu­nauté et dans le cadre du proces­sus d’art communautaire. »ESSE (Page con­sultée le 15 juin 2020). « L’art des rela­tions : L’engagement et autres con­sid­éra­tions con­cer­nant les arts com­mu­nau­taires. » dans le site de ESSE, [en ligne],
http://esse.ca/fr/dossier-lart-des-relations-lengagement-et-autres-considerations-concernant-les-arts-communautaires
Par­tic­i­pa­to­ry art“The cre­ation of art by pro­fes­sion­al artists and non-pro­fes­sion­al artists… Every­one involved in the artis­tic act is an artist.”François Mon­taras­so, A Rest­less Art: How par­tic­i­pa­tion won, and why it mat­ters (2019). Calouste Gul­benkian Foun­da­tion, Lis­bon and Lon­don. Retrieved from
https://arestlessart.com/the-book/download-a-digital-copy/
 L’art com­mu­nau­taire« L’art com­mu­nau­taire est une démarche de création artis­tique col­lec­tive qui impli- que un ou plusieurs artistes pro­fes­sion­nels et des par­tic­i­pants, mem­bres d’une com­mu­nauté (ter­ri­to­ri­ale, sociale ou d’intérêt). Dans ce con­texte, le pro­jet créatif entraîne une par­tic­i­pa­tion col­lab­o­ra­tive de type « co-création » dans laque­lle les artistes et les par­tic­i­pants se parta­gent équitablement le pou­voir de décision sur l’ensemble du proces­sus et le choix des différentes caractéristiques de l’œuvre (con­tenu, dis­posi­tifs, modalités). La création, dont le déroulement est aus­si impor­tant que le résultat, est utilisée comme un out­il qui favorise la prise de parole des par­tic­i­pants, per­met de révéler leurs expériences de vie et leurs préoccupations ; ceci, dans une per­spec­tive de trans­for­ma­tion sociale ou, tout du moins, de con­tri­bu­tion à un mieux‑être. »CULTURE POUR TOUS (Page con­sultée le 15 juin 2020). Site de la Cul­ture pour tous, [en ligne],
https://www.culturepourtous.ca/professionnels-de-la-culture/mediation-culturelle/wp-content/uploads/sites/6/2015/05/Guide_mediationCPT_couleur.pdf
Par­tic­i­pa­to­ry art“Par­tic­i­pa­to­ry art requires of the artist that they either not be present, or that they some­how are able to recede far enough to become equal with the par­tic­i­pants. This is the only way that par­tic­i­pants might be offered the agency of cre­ation; with­out this detail, par­tic­i­pants will always respond with­in the domain of author­i­ty of the artist; they will be sub­ju­gat­ed in this way, and the work will fail to be par­tic­i­pa­to­ry. This detail is cen­tral­ly impor­tant in assert­ing Par­tic­i­pa­tion as a form in itself, and effec­tive­ly dif­fer­en­ti­ates Par­tic­i­pa­tion from inter­ac­tive, com­mu­ni­ty based art and social­ly engaged art.”Mount, Andrew (2010). “Par­tic­i­pa­tion, Host­ing And Mime­sis: The Dou­ble Being”. Retrieved from
https://en.wikipedia.org/wiki/Participatory_art
 L’art engagé« Un proces­sus de par­tic­i­pa­tion citoyenne qui sert la prise de posi­tion face à des sit­u­a­tions affec­tant la communauté. »CULTURE POUR TOUS (Page con­sultée le 15 juin 2020). Site de la Cul­ture pour tous, [en ligne],
https://www.culturepourtous.ca/professionnels-de-la-culture/mediation-culturelle/
Par­tic­i­pa­to­ry art“Par­tic­i­pa­to­ry art exists under a vari­ety of over­lap­ping head­ings, includ­ing inter­ac­tive, rela­tion­al, coop­er­a­tive, activist, dia­log­i­cal, and com­mu­ni­ty-based art. In some cas­es, par­tic­i­pa­tion by a range of peo­ple cre­ates an art­work, in oth­ers the par­tic­i­pa­to­ry action is itself described as the art.… Clear­ly, these projects are not uni­fied by medi­um. Rather, they share only one char­ac­ter­is­tic: they were cre­at­ed through the par­tic­i­pa­tion of peo­ple in addi­tion to the artist or art col­lec­tive. In par­tic­i­pa­to­ry art peo­ple referred to as cit­i­zens, reg­u­lar folks, com­mu­ni­ty mem­bers, or non-artists inter­act with pro­fes­sion­al artists to cre­ate the works.”Ency­clo­pe­dia of Aes­thet­ics (2 ed.). Edit­ed by Michael Kel­ly. Pub­lish­er: Oxford Uni­ver­si­ty Press. Print Pub­li­ca­tion Date:2014. Print ISBN-13:9780199747108. Pub­lished online: 2014. Cur­rent Online Ver­sion: 2014. eISBN:9780199747115. Retrieved from
https://www.oxfordreference.com/view/10.1093/acref/9780199747108.001.0001/acref-9780199747108-e-552
 L’art com­mu­nau­taire« Ces pro­jets visent à célébr­er une col­lec­tiv­ité, à fêter un lieu, à com­mé­mor­er un événe­ment ou encore à rassem­bler les mem­bres d’une com­mu­nauté. Ces pro­jets com­pren­nent un proces­sus créatif col­lec­tif auquel col­la­borent des artistes et des mem­bres d’une communauté. »TOILE DES ARTS (Page con­sultée le 15 juin 2020). Engrenage noir. Site de la Cul­ture pour tous, [en ligne],
http://artbridges.ca/community/community_about
Par­tic­i­pa­to­ry art“Par­tic­i­pa­to­ry arts expe­ri­ences cre­ate impor­tant oppor­tu­ni­ties for artists and com­mu­ni­ties to con­nect, express ideas, cre­ate art works, and make per­son­al and social change. These ben­e­fits are real­ized when artists deep­en their rela­tion­ships with the pub­lic in inno­v­a­tive ways that include co-cre­ation, co-learn­ing and col­lab­o­ra­tion through­out all stages of a project. Arts engage­ment with peo­ple of all ages, abil­i­ties, and iden­ti­ties con­tributes to build­ing healthy, vibrant and con­nect­ed com­mu­ni­ties. To achieve this goal, OAC has devel­oped a new fund­ing stream to sup­port activ­i­ties that increase, broad­en and diver­si­fy arts par­tic­i­pa­tion… Key objec­tives in Engag­ing Com­mu­ni­ties and Schools are to: Sup­port oppor­tu­ni­ties for the pub­lic to expe­ri­ence and engage with the arts in mean­ing­ful ways…, pro­vide oppor­tu­ni­ties to artists and com­mu­ni­ties to co-cre­ate through their com­bined knowl­edge, skills and expe­ri­ence, sup­port artists with the appro­pri­ate skills, knowl­edge and cul­tur­al com­pe­ten­cy to respect­ful­ly and effec­tive­ly devel­op and deliv­er process-dri­ven arts activ­i­ties, reduce bar­ri­ers to pub­lic par­tic­i­pa­tion in the arts, build pub­lic aware­ness about social issues and facil­i­tate change through the arts, and strength­en con­nec­tions while dis­solv­ing divi­sions between art, soci­ety and life.”Retrieved from
https://www.arts.on.ca/grants/activity/engaging-communities-and-schools
 L’art engagé« Ces pro­jets réagis­sent directe­ment à une mesure con­tro­ver­sée prise par l’état ou par une entre­prise, inter­pel­lent l’opinion publique par rap­port au statu quo ou à des ques­tions de jus­tice sociale. Ils visent à pren­dre posi­tion, à provo­quer le dia­logue, à mobilis­er, à exprimer une opin­ion dis­si­dente. Le proces­sus implique une artiste tra­vail­lant seule ou en groupe, mais pas néces­saire­ment dans un con­texte communautaire. »TOILE DES ARTS (Page con­sultée le 15 juin 2020). Engrenage noir. Site de la Cul­ture pour tous, [en ligne],
http://artbridges.ca/community/community_about
Com­mu­ni­ty-engaged art“A com­mu­ni­ty-engaged art prac­tice is a work­ing col­lab­o­ra­tion between pro­fes­sion­al artists and com­mu­ni­ty par­tic­i­pants who work on the cre­ative expres­sion of ideas and issues that are impor­tant to them. It is coop­er­a­tive, par­tic­i­pa­to­ry, and focused on explo­ration, cre­ation, and rela­tion­ship-build­ing. The process of cre­ation is as impor­tant as the final product.”Retrieved from
http://artsandhealth.ca/artists/
 L’art com­mu­nau­taire activiste« Ces pro­jets sont une com­bi­nai­son des deux autres pra­tiques (engagés autant dans une com­mu­nauté que poli­tique­ment, et visant des change­ments soci­aux). Ces pro­jets com­pren­nent un proces­sus col­lab­o­ratif entre des artistes et les mem­bres d’une com­mu­nauté, où les rôles d’artiste et d’activiste se confondent. »TOILE DES ARTS (Page con­sultée le 15 juin 2020). Engrenage noir. Site de la Cul­ture pour tous, [en ligne],
http://artbridges.ca/community/community_about
Com­mu­ni­ty art“Is it a field? A process? A prac­tice? A dis­ci­pline? Those of us who are involved in com­mu­ni­ty-engaged arts con­tin­ue to unpack new per­spec­tives and mean­ings… It’s an evolv­ing prac­tice and it’s grow­ing organically.”Retrieved from
http://artbridges.ca/community/community_about
 L’art com­mu­nau­taire, l’art engagé, l’art pour le change­ment social« Qu’est que l’art com­mu­nau­taire, l’art engagé et l’art pour le change­ment social? Est-ce un champ? Un proces­sus? Une pra­tique? Une dis­ci­pline? Les per­son­nes qui sont engagées dans une démarche d’art ancrée dans la com­mu­nauté sont tou­jours en train d’en décou­vrir de nou­velles sig­ni­fi­ca­tions et de nou­velles perspectives. »TOILE DES ARTS (Page con­sultée le 15 juin 2020). Engrenage noir. Site de la Cul­ture pour tous, [en ligne],
http://artbridges.ca/community/community_about
Com­mu­ni­ty art“Com­mu­ni­ty art is the cre­ation of art as a human right, by pro­fes­sion­al and non-pro­fes­sion­al artists, co-oper­at­ing as equals, for pur­pos­es and to stan­dards they set togeth­er, and whose process­es, prod­ucts and out­comes can­not be known in advance.”François Mon­taras­so, A Rest­less Art: How par­tic­i­pa­tion won, and why it mat­ters (2019). Calouste Gul­benkian Foun­da­tion, Lis­bon and Lon­don. Retrieved from
https://arestlessart.com/the-book/download-a-digital-copy/
 La médi­a­tion culturelle« La médi­a­tion cul­turelle désigne le proces­sus de mise en rela­tion entre les sphères de la cul­ture et du social, la con­struc­tion de nou­veaux liens entre poli­tique, cul­ture et espace pub­lic. Elle cha­peaute un vaste ensem­ble de pra­tiques allant des actions de développe­ment des publics à l’art par­tic­i­patif et com­mu­nau­taire. Ultime­ment, elle vise à faire de chaque per­son­ne, vis­i­teur ou spec­ta­teur, un véri­ta­ble acteur culturel. »CULTURE POUR TOUS (Page con­sultée le 15 juin 2020). Site de la Cul­ture pour tous, [en ligne],
https://www.culturepourtous.ca/professionnels-de-la-culture/mediation-culturelle/
On the inter­sec­tion between par­tic­i­pa­to­ry art and com­mu­ni­ty art“Par­tic­i­pa­to­ry empha­sis­es the act of join­ing in, and implies that there is already some­thing in which to join. Art exists, and the goal is to help peo­ple take part in it. this is not just con­sump­tion, but it may not always be very far from that either. Com­mu­ni­ty, in con­trast, sug­gests some­thing shared and col­lec­tive. It imag­ines art not as a pre-exist­ing thing, but as the result of peo­ple com­ing togeth­er to cre­ate it.”François Mon­taras­so, A Rest­less Art: How par­tic­i­pa­tion won, and why it mat­ters (2019). Calouste Gul­benkian Foun­da­tion, Lis­bon and Lon­don. Retrieved from
https://arestlessart.com/the-book/download-a-digital-copy/
    
Art for Social Change“Artist-dri­ven prac­tices, where­in social change commentary/content is in the work of a sin­gle artist or group of artists; Prac­tices in which the artist acts as a facil­i­ta­tor or cat­a­lyst for art­mak­ing with groups using spe­cial­ized forms of art cre­ation; Dia­log­ic prac­tices in which the artist acts as a facil­i­ta­tor in group prob­lem-solv­ing con­texts (such as strate­gic plan­ning) using arts-based process­es but not nec­es­sar­i­ly with the goal of group art presentation.”Retrieved from
https://icasc.ca/what-art-social-change
    
Engaged art“The result of a process of cit­i­zen par­tic­i­pa­tion that involves tak­ing a posi­tion in regard to sit­u­a­tions affect­ing the community.”Retrieved from
https://www.culturepourtous.ca/en/cultural-professionals/cultural-mediation/
    
Cul­tur­al mediation“Cul­tur­al medi­a­tion is the process of build­ing bridges between the cul­tur­al and social realms, and the build­ing of new rela­tion­ships between the polit­i­cal, cul­tur­al and pub­lic spheres. It cov­ers a broad spec­trum of prac­tices rang­ing from audi­ence devel­op­ment activ­i­ties to par­tic­i­pa­to­ry and com­mu­ni­ty arts. Its ulti­mate goal is to make every per­son, vis­i­tor and spec­ta­tor a true cul­tur­al player.”Retrieved from
https://www.culturepourtous.ca/en/cultural-professionals/cultural-mediation/